در حالیکه این روزها همه جا صحبت از افکت های تصویری و فشرده سازی فایل های ویدئویی در میان است.اهمیت صوت در القای احساسات مختلف به بیننده و شنونده کمتر مورد توجه قرار می گیرد.در صورتیکه این نکته مخصوصا در اجرای بازی ها بسیار مهم است مثلا وقتی شیئی به طرف گیمر پرتاب و لحظه به لحظه نزدیک تر می شود این افکت های صوتی است که همراه با تصویر حس ترس و یا انواع احساسات مختلف دیگر را به شخص القا می کند.

در میان طیف گسترده‌ای از نرم‌افزارهای ویرایش صدا، Adobe Audition و Sony Sound Forge از شهرت بالایی برخوردارند.که در این مقاله به توضیحات اجمالی راجب این دو نرم افزار می پردازیم

Adobe audition

یکی از بهترین نرم افزار های ادیت صداست که به ویرایش،میکس،ضبط صدا و عملیات بر روی فایل های صوتی می پردازد

Adobe audition در سال 2012 منتشر شده است و نسخه جدید نرم افزار cool edit می باشد.

از جمله کاربردهای اصلی و رایج ادوبی اودیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضبط،ترکیب و یا میکس کردن فایل های صوتی
  • ساخت موسیقی اصلی یا بازسازی و ترکیب صداها و موسیقی های مختلف
  • تولید برنامه های رادیویی
  • جداکردن صدای آهنگ از فیلم یا ویدئو
  • قراردادن صدا و موسیقی روی فیلم یا ویدئو

ادوبی اودیشن دارای دو محیط ویرایش است که هر کدام برای منظوری خاص طراحی شده:

  • محیط ترکیب یا میکس که ساختار صدا در آن تغییر نمی کند و فقط برای ترکیب از آن استفاده می شود که نام آن محیط ویرایش غیر مخرب است.
  • دوممحیط یا نمای ویرایش مخرب نام دارد که در آن ساختار صوتی را می توان تخریب کرده و تغییرات لازم را انجلم و صدا را به شکل جدیدی ارائه داد.

در این مقاله به بخشی از بهترین امکانات این نرم افزار خواهیم پرداخت.از جمله این امکانات پشتیبانی از فایل های فشرده سازی شده یا mp3 می­باشد.شما با استفاده از ادوبی اودیشن فایل های فشرده را باز  و تغییرات مورد نیاز خود را روی آن اعمال کنید

امکان جالب دیگری که می­توان از آن نام برد پشتیبانی از فرمت های مختلف صوتی و ویدئویی و تبدیل کردن اکثر فرمت ها می­باشد.از جمله فرمت هایی که این نرم افزار پشتیبانی می ­کند می­توان به:

فرمت های صوتی:AAC-AIFF-AU-FLAC-MP3-M4A-OGG-WAV-WMA

و فرمت های ویئویی:M4V-MOV-MP4-AIVX-WMV  اشاره کرد.

Sony sound forge

نرم افزار sound forge یک ویرایشگر فایل های صوتی دیجیتال است که از سوی شرکت Sony عرضه شده است.

از جمله ویژگی های این نرم افزار می_توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان drag and drop  فایل های صوتی:این امکان به کاربر اجازه می­دهد با سهولت بیشتری فایل های مورد نیاز خود را اضافه و ویرایش کند.
  • امکان zoom بر روی صدا:شما می­توانید با استفاده از دکمه  scrool بر روی صداهایی که در حال ویرایش آن هستید zoom کرده و با دقت بیشتری نویزها و صداهای اضافه را تشخیص داده و آن­ها را حذف کنید.با توجه به اینکه شما می­ توانید به راحتی با موس هر قسمتی از صدا را که بخواهید انتخاب کنید و با زدن دکمه delete از روی کیبورد آن را حذف کنید،استفاده از این نرم افزاربرای کاربر غیر حرفه ای بسیار راحت شده است.
  • امکان پشتیبانی از طیف گسترده ای از فرمت های صوتی:این نرم افزار از اکثر فرمت های صوتی موجود پشتیبانی می کند و تنها ایرادی که بر آن وارد است پشتیبانی نکردن از فایل های فشرده شده مثل mp3 می­باشد.
  • مجموعه ای غنی از افکت های صوتی: افکت‌های صوتی این نرم‌افزار بسیار جالب هستند. این افکت‌ها در منوهای Process و effects قرار دارند. این افکت‌ها برای معکوس کردن صدا، کشیدن کردن صدا، اکو دادن به صدا، تکه تکه کردن صدا و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • حذف پارازیت از فایل های صوتی: پارازیت و صداهای ناخوشایند یکی از اصلی‌ترین دردسرهای فایل‌های صوتی به‌شمار می‌روند. این مشکل زمانی حادتر می‌شود که فایل باید به‌صورت عمومی منتشر شود. Sound Forge دو راه‌کار ویژه را اختیار کاربران قرار می‌دهد. راه‌کار اول با استفاده از افکت Noise Gates در منوی Effect است. روش دوم با استفاده از افزونه Noise Reduction انجام می‌شود. این افزونه در منوی Tools قرار دارد. راه‌کار دوم نسبت به حالت اول از انعطاف‌پذیری بالاتری برخوردار است؛ به‌طوری که امکان اندازه‌گیری پارازیت، تنظیم سرعت، هم‌پوشانی و مواردی از این دست تحت کنترل شما قرار دارند. 
  • تنظیم سطح صوتی یک فایل: آیا تابه‌حال، به یک فایل‌صوتی برخورد کرده‌اید که صدای درون آن دارای نوسان باشد؟ آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید یک دیسک صوتی درست کنید؛ اما کیفیت فایل‌های‌صوتی یک‌سان نبوده‌اند؟ برای حل این مشکل Sound Forge راه‌کار نرمال‌سازی را پیش‌نهاد می‌کند. برای نرمال‌سازی صدای یک فایل‌صوتی، از منوی process گزینه Normalize را انتخاب کنید. با این‌کار پنجره نرمال‌سازی ظاهر می‌شود. (شکل 6) لغزنده Normalize using به شما این توانایی را می‌دهد تا اگر کیفیت صدا ضعیف است، آن‌را افزایش داده و در صورتی که سطح صدا زیاد است، آن‌را کم کنید. دکمه Preview پیش‌نمایشی قبل از تصویب نهایی یک فرمان را برای کاربر پخش می‌شود. زمانی‌که روی Ok کلیک کنید، تغییرات صوتی به صورت گرافیکی به شما نشان داده می‌شود.

از دیگر امکانات بسیار خوب این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خروجی بسیار با کیفیت فایل های صوتی
  • مدیریت قدرتمند نویزها
  • پخش لحظه ای فایل توسط مدیا پلیر
  • استخراج صدا از فیلم
  • پشتیبانی از کانال های مختلف صوتی(تک کاناله تا 32 کاناله)
  • پشتیبانی از صدای دالبی

ما در این مقاله سعی کردیم تنها گوشه‌ای از توان‌مندی‌های این نرم‌افزار ویرایش صوت را به شما نشان دهیم. این نرم‌افزار در زمینه استخراج صوت از فایل‌های ویدویی، ضبط صدا در یک فرآیند کاملا سفارشی، تبدیل دیسک‌های صوتی و افکت‌گذاری فایل‌های صوتی بسیار توان‌مند است. 

معرفی کاربردی ترین نرم افزارهای ویرایش صدا